Utleievilkår

Avtaleinngåelse er ansett som gjennomført når digital eller fysisk underskrift er påført avtalen og avtalen er returnert til Leverandøren. Avtaleinngåelse er også å anse som gjennomført ved dialog om avtalen enten muntlig på telefon eller per epost. Ved kontraktsinngåelsen aksepterer kunden at Avtalevilkårene gjelder for produksjonen/oppdraget/tjenesten. Kontrakten er bindende for begge parter ved kontraktsinngåelse. Avbestilling eller flytting av arrangementet/endring av dato kan likevel finne sted, under følgende vilkår: Enhver avbestilling eller flytting av må meldes skriftlig til prosjektleder [per e-post]. Avbestilling eller flytting kan ikke gjøres over telefon. Frem til 8 uker før Produksjonsstart kan kontrakten avbestilles eller endres (herunder endring av dato/flytting) mot dekning av påløpte utgifter og timer. Dersom det er mindre enn 8 uker til Produksjonsstart gjelder følgende for avbestillinger:

  • Før 8 uker før Produksjonsstart betales påløpte utgifter og timer.
  • Mellom 8 og 4 uker før Produksjonsstart betales 20 % av kontraktssum + påløpte utgifter og timer.
  • Mellom 4 og 2 uker før Produksjonsstart betales 70 % av kontraktssum + påløpte utgifter og timer

Avbestilles produksjonen/oppdraget mindre enn 2 uker før Produksjonsstart betales 100 % av avtalt kontraktssum.
Endring av dato eller tidspunkt når det er mindre enn 8 uker til Produksjonsstart kan kun finne sted når Leverandøren aksepterer slik endring og mot at kunden betaler et tillegg tilsvarende det som gjelder ved avbestilling når det er mindre enn 8 uker til Produksjonsstart.

Vederlag

Kundens vederlag for produksjonen/oppdraget/tjenesten fremgår av kontrakten. Vederlaget faktureres og forfaller til betaling som angitt i kontrakten. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven. Ved betalingsmislighold kan Leverandøren med 14 dagers varsel stoppe enhver ytelse til kunden.

Force Majeure

Avtalen er inngått med kunnskap om gjeldende verdenssituasjon ved kontraktsinngåelse. Skulle det inntreffe en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor partenes kontroll og som umuliggjør oppfyllelse av plikter etter denne avtalen, og som etter norsk rett må regnes som force majeure, skal motparten varsles om dette uten ugrunnet opphold. Den rammede parts forpliktelser suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den annen parts motytelse suspenderes i samme tidsrom.
Eventuelle midlertidige endringer som begrenser folkeforflytning eller -ansamling som blir vedtatt i tidsrommet mellom avtaleinngåelse og gjennomføring, er likevel ikke ansett som Force Majeure etter denne avtale.

Erstatningsplikt

Leverandørens erstatningsplikt ved forsinkelse eller mangler, teknisk svikt eller andre feil som påvirker sluttproduktet og som Leverandøren svarer for, er i alle tilfeller oppad begrenset til 100 % av avtalt kontraktssum fratrukket leverandørens direkte kostnader. Leverandøren svarer ikke for kundens indirekte tap. Som indirekte tap regnes, dog ikke begrenset til, kundens tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, tap av data, avsavnstap og krav fra tredjepart.
Leverandøren kan kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap som følge av kundens mislighold.

Forsikring

Kunden er i kontraktsperioden ansvarlig for enhver skade på og tap av Leverandørens utstyr, såfremt skaden ikke er påført av personell ansatt hos eller innleid av Leverandøren. Eventuelle skader skal straks meldes til Leverandøren, og tyveri og hærverk meldes uten ugrunnet opphold til politiet.

Rettigheter

Kunden er ansvarlig for at bruk av opphavsbeskyttet materiale er avklart med opphavsperson eller rettighetsorganisasjon. Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle krav som stilles, eller brudd på overføring som skyldes brudd på åndsverkloven. Bruksretten til og ansvaret for innspilt materiale overtas av kunde i sin helhet når leveranse er gjennomført etter avtalen.

Leverandørens ansatte og innleide personell

Kunden sørger for adekvat kost til samtlige prosjektmedarbeidere i arbeidsperioden dersom ikke annet er avtalt. Kunden stiller losji til disposisjon hvis avtalt prosjekt totalt overstiger 16 timer inkludert reisetid. Arbeidstid over 9 timer skal avtales på forhånd, og vil bli fakturert etter gjeldende satser.

Overdragelse

Kontrakten kan ikke overdras eller på annen måte overføres til andre uten den andre partens skriftlige forhåndssamtykke.

Tvisteløsning

Kontrakten er regulert av norsk rett. Tvister skal forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører frem, kan hver av partene kreve tvisten avgjort ved søksmål til de alminnelige domstoler, med verneting der Leverandøren har sin forretningsadresse.